Min träningsresa till Aqua Vista i Egypten

9 december, 2018 0 av Michaela Backman

Aqua Vista – Powered by Playitas ligger i Hurghada vid Röda havet i Egypten. Hotellet i sig är inte nytt men att det har blivit ett Apollo Sports hotell är en nyhet. Jag fick veta att de öppnade verksamheten i oktober, vilket märktes då en hel del av träningsutrustningen ännu inte var på plats. Efter vår träningsresa till Playitas på Fuerteventura i våras blev vi helt hooked på konceptet att åka på semester för att träna. Träning är ett intresse som vi båda delar och känner att vi skulle vilja hinna mer med i vardagen.

Träningsytan för gruppträning.

I resan ingick all gruppträning och liksom på Playitas blev vi tilldelade ett schema för veckan. Sedan var det bara att välja och vraka bland pass som yoga, cirkelträning, funktionell träning, WOD, tabata, core, spinning, HIIT m.m. Jag vill påstå att det finns någonting som passar för alla. Jag tror att många personer tänker att man behöver vara vältränad för att åka på träningsresa, vilket inte stämmer. Passen anpassas efter olika behov och görs efter alla individers egen förmåga, det blir vad man själv gör det till helt enkelt. Det alla har gemensamt är ett intresse för att röra på sig, träningsglädje och en positiv inställning till träning. Vältränad eller ej. Stämningen på passen är på topp!

Träningsschemat.

Vi körde i snitt två pass per dag. Antingen två på förmiddagen eller ett på förmiddagen och ett på kvällen. X – Fit WOD var vår favorit. WOD står för Workout of the Day och kommer från träningsformen CrossFit. En WOD består av styrketräning och pulshöjande övningar, intensivt och effektivt. Passen bestod av olika övningar med ett visst antal repetitioner som vi skulle göra så många varv som möjligt på en viss tid, så kallade AMRAP as many rounds as possible. Svettigt och härligt!

Att välta däck. Inga konstigheter.

Jag gillar ju att springa och det fanns kartor med olika långa löprundor att välja mellan, MEN banorna fanns utanför området och var inte märkta. Detta gjorde så att jag inte ville ge mig ut på en löptur på egen hand, kändes inte bra helt enkelt. För att få bort springet i benen blev det några rundor på löpbandet i gymmet istället. På tal om gym så är Aqua Vistas gym det största hotellgymmet i hela Afrika enligt Apollo. Gymmet var nytt och fräscht, inte så stort som jag hade föreställt mig men utrustat med all väsentlig utrustning.

Tummen upp!

”Egypten? Var försiktiga!” sade min familj då jag berättade att vi skulle till Hurghada, men en sån här arrangerad resa känns väldigt säker. Efter att ha landat i Hurghada följde vi Apolloskyltar som en fårskock och steg på en buss som tog oss till hotellet. Hotellkomplexet var omgivet av murar som vaktades av vakter och ID-handlingar kollades på alla som åkte in och ut med bil.

En eftermiddag besökte vi ett närliggande shoppingcenter, Senzo Mall. Vi bokade taxi via hotellet som körde oss dit och plockade upp oss efter en överenskommen tid. Inget stort shoppingcenter men det var nice att göra en liten utflykt och se något annat och skönt att gå i vanliga butiker utan att bli påhoppen av inkastare. Jag har svårt för påflugna försäljare och tycker att kulturen att pruta är jobbig. Höjdpunkten blev att äta gelato på en glassbar (haha). Jag tog smakerna cookie, jordnöt och pistage, yum yum yum!

En dag gjorde vi även en lite längre utflykt med en privat båt. Vi var några stycken på båten som tog oss ut på Röda havet där vi fick möjlighet att snorkla bland korallrev. Fantastisk upplevelse. Jag hittade till och med Nemo!

Klarblått vatten och blå himmel. Underbart!

Efter snorklingen och lunch på båten som ingick i priset åkte vi till en privat strand som hette ”Orange bay”. Fantastiskt fint.

Det märktes att det var lågsäsong genom avsaknaden av människor. Så himla skönt! Vi chillade och njöt av solen och lugnet, precis som det ska vara på semestern.

Jag gick och letade fina snäckor och koraller längs stranden, som jag alltid har gjort ända sen jag var barn.

Min skatt.

Förutom träning blev det poolhäng med sol och bad vid hotellet varje dag. Jag är en riktig badkruka, men eftersom det är vinter även i Egypten var poolen uppvärmd och då vattnet är 29 grader kan även jag tänka mig att ta ett dopp.

Hotellet och hotellområdet var jättefint. Kändes lite lyxigt faktiskt.

Slutligen vill jag säga några ord om maten. Vi hade all inclusive, vilket var första gången. En upplevelse i sig kan jag säga. Eftersom vi dagligen tränade var det väldigt smidigt att ha obegränsad tillgång till mat och att kunna fylla på med energi när det behövdes. Det ingick frukostbuffé, lunchbuffé och middagsbuffé samt tillgång till mat och snacks från olika barer där emellan.

Jag blev lite besviken på frukostfuffén, som bestod av berg av vitt bröd, pannkakor, nutella, korv, ägg, vita bönor i tomatsås och annat till en traditionell engelsk frukost, sockerstinna frukostflingor och yoghurtsorter, mängder av bakverk o.s.v. Jag saknade en variation av mer hälsosamma alternativ. Utbudet av frukter var inte så roligt och frön eller nötter såg man inte skymten av. Som tur så fanns det kaffe i alla fall.

Middagsbuffén däremot gjorde det lättare att göra hälsosamma val, med massor av olika matiga sallader, tillagade grönsaker och röror m.m. MUMS! Samt ett stort utbud av protein som bönor, linser, fetaost, kyckling, kött och fisk. Det fanns även lika många möjligheter till att äta onyttigt. Majoriteten av människorna var inte där för att träna kan jag säga och det var lite skrämmande att se alla kopiösa mängder mat som folk tryckte i sig, människor som helt enkelt inte kan kontrollera eller begränsa sig vid en buffé. Att det även var fri tillgång till öl och vin tänker jag inte ens gå in på.

För att summera var det en helt fantastisk vecka och jag är säker på att vi kommer att åka på träningsresa till Aqua Vista – Powered by Playitas igen. ”Nästa gång stannar vi två veckor” sade jag och min sambo i munnen på varandra. Jag hoppas att Apollo utvecklar och öppnar fler Apollo sports hotell för alla liksom jag vill ha en aktiv semester.