Overnight oats och några ord om fibrer

Overnight oats och några ord om fibrer

31 oktober, 2018 0 av Michaela Backman

Trenden att äta glutenfritt är större än någonsin och många äter glutenfritt utan att vara glutenintoleranta. Jag personligen har dragit ner på glutenintaget rejält, främst undviker jag vetemjöl. Finmalet och processat vitt mjöl saknar fibrer och bryts snabbt ner till socker i kroppen, inget bra alternativ för en ”näringsjägare”.

De fyra sädesslagen vete, havre, korn och råg är bra källor till fibrer och fibrer är viktigt för maghälsan och bidrar till en varierad tarmflora. Det sägs att 70 % av immunförsvaret sitter i tarmen och nyckeln till en god maghälsa är att äta varierat och fiberrikt. Detta är orsaken till att jag inte äter en helt glutenfri kost, jag vill inte gå miste om nyttiga fibrer. Fullkorn av spannmål är en bra källa till fibrer, det vill säga då spannmålen inte är malda till mjöl och utarmade på alla nyttiga vitaminer och mineraler.

Är du intresserad av att läsa om maghälsa och om hur magen och hjärnan hänger ihop vill jag tipsa om en av mina stora inspirationskällor; ”Happy Food – Om hur mat och lycka hänger ihop” av Niklas Ekstedt och Henrik Ennart. En bok som alla borde läsa, fullspäckad med tips, recept, aha-upplevelser och fakta, skrivet på ett lättsamt sätt.

Ni vet vid det här laget att jag är en riktig frukostmänniska och en av mina favoritfrukostar är overnight oats. En kall gröt som förbereds på kvällen och som tas fram ur kylskåpet på morgonen, klar att toppas med godsaker och avnjutas tillsammans med morgonkaffet.

Grunden till overnight oats är att blanda havregryn med valfri mjölk eller yoghurt som sedan får svälla till en gröt. Det går även att variera gryn och frön i sin overnight oats, detta med fördel för tarmfloran.

Här är ett exempel på en overnight oats. Jag blandade 1 dl havregryn, 1 msk steel cut oats (klippta havrekärnor), 1 tsk korngryn, 1 msk chiafrön och en nypa salt tillsammans med 1 dl kokosdryck samt en dl havregurt. Fest för tarmfloran. Låt blandningen svälla över natten och på morgonen är frukosten klar att serveras.

Toppa din overnight oats med sådant du gillar för att addera sötma och crunch. Bär, nötter, frön, kokos, sylt, torkad frukt… Vad gillar du?