Chiapudding med ”bara bär”

Chiapudding med ”bara bär”

22 september, 2018 0 av Michaela Backman

När jag testade chiapudding för första gången var jag väldigt skeptisk och tyckte inte att det var speciellt gott. Nu hör chiafrön till mina basvaror här hemma och jag använder chiafrön till frukost, bakning och även till matlagning ibland. Chiafrön sväller i vätska och blir till en så kallad ”chiapudding”, rätt så slemmig i konsistensen men ack så gott tillsammans med olika smaksättningar och tillbehör. Chiafrön är dessutom ett näringsrikt livsmedel, fullproppat med nyttigheter, protein, fibrer och omega 3.

Jag säger som Pumba i Lejonkungen ”slemmigt men mättande”.

Idag blev det en chiapudding till frukost och eftersom chiafrön ska svälla i vätska förberedde jag chiapuddingen kvällen innan. Jag blandande 2 msk chiafrön tillsammans med 1 1/2 dl mandelmjölk samt en nypa vaniljpulver och lät blandningen götta till sig i kylskåpet under natten. Jag varvade min chiapudding med ett lager Bara bär med jordgubbssmak, som jag fick med i den senaste Smakboxen och toppade härligheten med lite hemmagjord granola. SÅ GOTT.

Sylten ”Bara bär” från BOB innehåller jordgubbar, fruktjuicekoncentrat, äppelpuré och geleringsmedel. Sylten innehåller inget tillsatt socker eller sötningsmedel, utan bara naturligt förekommande sockerarter från bär och frukt. Ett nyttigare alternativ till traditionell sylt helt enkelt. Produkten innehåller inte heller något konserveringsmedel, vilket inverkar på hållbarheten. Efter att burken är öppnad behöver sylten konsumeras inom 2-3 veckor enligt vad som står på etiketten. ”Bara bär” smakar syrligare än och är inte lika söt som ”vanlig” sylt, med tanke på att den inte innehåller tillsatt socker. Tummen upp enligt mig.

Om du vill variera eller lyxa till din helgfrukost rekommenderar jag varmt att testa chiapudding smaksatt med vanilj, tillsammans med sötsyrlig jordgubbssylt och knaprig granola. Trevlig helg!