Acaibowl

Acaibowl

31 augusti, 2018 0 av Michaela Backman

För några år sedan blev det här med ACAI superpopulärt. Ett bär från Amazonas djungler tillhörande kategorin superfoods med typ superpowers om man ska tro vad som skrivs om acaibäret. Acai är mörklila till färgen och innehåller massor av antioxidanter och andra nyttigheter, liksom blåbär och andra bär som växer här i Norden. Trenden håller fortfarande i sig och acaibowls av olika slag finns ofta på menyn på de populära hälsocaféerna i City, trots varningarna i media för en tid sedan: ”Superbäret kan göra att du går upp i vikt”.

Jag har själv ätit acaibowl två ynka gånger i mitt liv, en gång på Reload foodbar i Stockholm och en gång på Rambla 28 i Palma de Mallorca. Supergott båda gångerna! Acai har verkligen en speciell och mustig smak, som inte går att jämföra med blåbär trots vissa likheter.

I den senaste Smakboxen (i juni) fick jag med ett acaipulver av märket Cocovi, som av någon anledning fallit i glömska i en låda. Jag hade bananslantar hemma i frysen och bestämde mig för att äntligen testa på att göra en hemmagjord acaibowl. Inte en dag för tidigt kan jag säga.

Ekologiskt acaipulver från Cocovi.

Färgen är så mörkt lila att pulvret nästan ser svart ut.

Jag mixade två små frysta bananer, 2 dl frysta hallon och 2 msk acaipulver. Jag tillsatte ingen vätska för att få en tjock och krämig konsistens, mer som en nicecream- än en smoothie.

Den perfekta konsistensen.

Sedan toppade jag min acaibowl med skivad banan, hallon, blåbär och slutligen riven kokos. Jisses vad gott det blev! Fruktigt, sött och mustigt.

Jag kommer definitivt att göra fler acaibowls och använda acaipulvret för att boosta mina smoothies med näring och antioxidanter. Yay for acai!