Lördagsfrukost med jordgubbar, kokos och PB

Lördagsfrukost med jordgubbar, kokos och PB

25 augusti, 2018 0 av Michaela Backman

Lördag, underbara lördag. Så skönt att få sova ut efter en minst sagt intensiv vecka. Jag älskar helgmornar då jag inte behöver rusa iväg till jobbet eller passa en tid. Nyhetsmorgon snurrar på tv:n i bakgrunden, jag avnjuter mina X antal koppar kaffe och förbereder min frukost i lugn och ro.

Idag blev det en frukostskål med naturell havregurt, hemmagjord müsli, jordgubbar, kokos och en klick jordnötssmör. Jordgubbar, kokos och jordnötssmör är en av mina favoritkombinationer. Sött, salt och crunchy, en vinnande smaksammansättning.

Jag vill passa på att slå ett slag för jordnötssmör som blivit allt mer trendigt i och med den stora LCHF-boomen. Jordnötssmör innehåller mycket energi i form av fett, vilket är bra att tänka på, men även andra nyttigheter i form av protein och mineraler.

Jag är helt hooked på jordnötssmör eller ”PB”, en förkortning som ofta används på sociala medier av engelskans peanutbutter. Jordnötssmör passar till allt och ger det lilla extra till exempelvis frukostbowls av olika slag. Jordnötssmör är ett livsmedel som jag har upptäckt på senare år, inget som jag är uppvuxen med. Peanutbutter får mig att tänka på USA, där de ofta i amerikanska filmer lagar mackor med jordnötssmör och sylt. Dock inget jag själv har provat än…

Just nu har jag en burk av Fitnessgurus jordnötssmör hemma, men jag brukar variera olika märken och sorter. Jag kollar alltid på  innehållsförteckningen då jag köper jordnötssmör, att produkten innehåller bra råvaror och inga onödiga tillsatser. Fitnessgurus jordnöttssmör innehåller ekologiska jordnötter (99,4%) och havssalt.